Milyen mesefajták, könyvek léteznek?
Szerencsére sokféle mese létezik, van miből válogatni. Ha te csak egyféle meséhez ragaszkodsz és csak azt engeded, azzal sincs semmi baj, de lehet, hogy érdemes néha másféle meséket is kipróbálni, mert a változatosság mindenképpen hasznos.
Unalmas sosem lesz a mese vagy a mesélés, de a többféle mese azért jó, mert mindegyik másra jó, más képességeket hozhat elő, más helyzeteket oldhat meg vagy előzhet meg.
1.-Mese illusztrációval
-Ha sok kép van egy könyvben az azért jó, mert nagyon kedves illusztrációkat lehet találni a mesekönyvekben, megmaradnak mélyen úgy, hogy még felnőtt korodban is kedvesen gondolsz vissza arra a figurára vagy arra a mesére és nagy az esélye, hogy meg szeretnéd mutatni majd a gyermeke(i)dnek is, egyrészt, hogy megoszd velük az örömödet, hogy hátha nekik is a kedvencük lesz, másrészt pedig mert szeretnéd újra élni azt a gyermekkori érzést, amit akkor éreztél, mikor azt a mesét olvasták neked és azt a kedves kis figurát, rajzot láttad.
-Ha kevés kép van a mesekönyvben, annak pedig az a nagy előnye, hogy nem egy kész figurát vagy rajzot kapsz, hanem saját magad képzelheted és képzeled el a mese hősét vagy hőseit, ez fejleszti a gyermekek vizualitását, kreativitását.
Le is lehet rajzolni az elképzelt mesealakot, akár a könyvbe, ha van hely, ha nincs, akkor pedig egy külön lapra. Később megnézve ezeket a rajzokat, láthatod, mennyit fejlődött a gyermeked a rajzolásban. Nagy élmény régi rajzokat nézegetni nekik és neked is, szülőként.
Kevés olyan szülő van szerintem, akinél nem kincsként vannak halmokban vagy szépen rendezgetve a gyerekek rajzai, amelyek évek óta gyűlnek. Néha-néha elővéve nagy élmény magadban vagy közösen elővenni és nézegetni őket.
2.-Illusztráció nélküli mese
-Vannak teljesen kép nélküli mesekönyvek, pl. nekünk ilyen volt a Minden napra egy mese /remélem, jól emlékszem... ;)/. Abban egy darab illusztráció nem volt. Mindenkinek a saját képzeletére volt bízva, hogyan képzeli el a szegény embert és a feleségét, a gyerekeket, az ördögöt, az öreg királyt, a királyfit, a királylányokat és bármelyik szereplőt és ez igazi öröm, mikor szabadon szárnyalhat a képzelet.
3.-Tanmesék
-Ezek olyan tanulságos történetek, amelyeket tanító szándékkal találták ki gyerekek számára. Régebben a sokat tapasztalt idősek ilyen mesékkel oktatták a gyerekeket, hogy a logikus, ésszerű viselkedést tanulják meg és aszerint éljenek.
4.-Felvilágosító mesék, könyvek
-Első ilyen könyvem Kurt Seelmann: Gólya hozza...? című könyve volt.
Itt is megtalálod:
https://bookline.hu/product/home.action?_v=_&type=20&id=412848
A gyereknek odaadni elolvasni jó, de nem árt jelezni, hogy utána nyitott rá a szülő, ha a gyereknek kérdései is lennének, akkor legyen kivel megbeszélni.
-Már felnőttként hatalmas megdöbbenés volt, mikor az akkor 3 éves gyerekem és én a Kisvakond mese nézése közben találkoztunk egy vajúdó és szülő nyuszival a mesében. A meglepetésen túl szerintem inkább ijesztő volt egy óvódás korú gyereknek és a Kisvakondot inkább az óvodás korosz-tály nézte és nézi inkább.
-Érdemes tudatosan keresni olyan felvilágosító könyveket, amelyeket már a kiskamaszoknak oda lehet adni, akár egy beszélgetés előtt, ha úgy ítéljük meg, hogy ez megkönnyíti a dolgunkat, ha szemérmesek vagyunk. Minden korosztály számára lehet találni olyan könyvet, amelyek az ő nyelvükön, az életkoruknak megfelelően ad ismereteket. Legyünk nyitottak, ha utána a benne felmerülő kérdésekre választ keres és vár tőlünk.
5.-Prevenciós mesék, történetek
-Sok helyzet megelőzésére, kialakulása után megoldásként használható történetek, amelyek segítenek a különböző korosztályoknak megválaszolni félve feltett kérdéseiket.
Témák lehetnek: a szexualitás, az ezzel kapcsolatos kérdések, molesztálás, drogok, alkoholizmus, depresszió, magányosság megelőzése, társas kapcsolatok erősítése, szülőkkel való bizalmas kapcsolat kialakítása-megőrzése, vészhelyzetben a biztos tudat, hogy van hova fordulni, van, aki segít. /Szülők, barátok, rokon, testvér, tanító, stb./
6.-Animációs mesék
-Modern kommunikációs eszköz. Itt készen kapjuk a mesét, a történetet, a figurákat, szereplőket. Nagyon kedves mesék is születnek és nagyon vadak, agresszívek is, amelyek bizonyos helyzetekben igen ijesztőek is lehetnek.
Nagy munka eredménye, a filmben emberi -és egyéb hangokat, egyéb zajokat, zörejeket, képet és zenéket kombinálva.
7.-Most már ritkábban, de találkozhatunk még diafilmekkel, könyvesboltokban lehet kapni elég sok régebbi, gyermekkorunkból ismert mese diafilm változatát, ahogy diavetítőt is.
Különleges hangulata van. Egy sima fal, félhomály, hangulat és az összetartozás érzése is megvan.
Imádtam.
Megannyi történet és mese közül lehet választani, kár lenne egy félénél leragadni.
A változatosság gyönyörködtet.
De az sem baj, ha a kedvenc mesét már századszor kell elolvasni (vagy már olvasni sem kell, mert megy fejből... :D )
-A Szerzői jogokra való tekintettel a http://zsannakepesmese.blogspot.com/ blogban található tartalmak része vagy egésze egyéb helyeken nem jeleníthető meg a Szerző engedélye nélkül.
Szerencsére sokféle mese létezik, van miből válogatni. Ha te csak egyféle meséhez ragaszkodsz és csak azt engeded, azzal sincs semmi baj, de lehet, hogy érdemes néha másféle meséket is kipróbálni, mert a változatosság mindenképpen hasznos.
Unalmas sosem lesz a mese vagy a mesélés, de a többféle mese azért jó, mert mindegyik másra jó, más képességeket hozhat elő, más helyzeteket oldhat meg vagy előzhet meg.
1.-Mese illusztrációval
-Ha sok kép van egy könyvben az azért jó, mert nagyon kedves illusztrációkat lehet találni a mesekönyvekben, megmaradnak mélyen úgy, hogy még felnőtt korodban is kedvesen gondolsz vissza arra a figurára vagy arra a mesére és nagy az esélye, hogy meg szeretnéd mutatni majd a gyermeke(i)dnek is, egyrészt, hogy megoszd velük az örömödet, hogy hátha nekik is a kedvencük lesz, másrészt pedig mert szeretnéd újra élni azt a gyermekkori érzést, amit akkor éreztél, mikor azt a mesét olvasták neked és azt a kedves kis figurát, rajzot láttad.
-Ha kevés kép van a mesekönyvben, annak pedig az a nagy előnye, hogy nem egy kész figurát vagy rajzot kapsz, hanem saját magad képzelheted és képzeled el a mese hősét vagy hőseit, ez fejleszti a gyermekek vizualitását, kreativitását.
Le is lehet rajzolni az elképzelt mesealakot, akár a könyvbe, ha van hely, ha nincs, akkor pedig egy külön lapra. Később megnézve ezeket a rajzokat, láthatod, mennyit fejlődött a gyermeked a rajzolásban. Nagy élmény régi rajzokat nézegetni nekik és neked is, szülőként.
Kevés olyan szülő van szerintem, akinél nem kincsként vannak halmokban vagy szépen rendezgetve a gyerekek rajzai, amelyek évek óta gyűlnek. Néha-néha elővéve nagy élmény magadban vagy közösen elővenni és nézegetni őket.
2.-Illusztráció nélküli mese
-Vannak teljesen kép nélküli mesekönyvek, pl. nekünk ilyen volt a Minden napra egy mese /remélem, jól emlékszem... ;)/. Abban egy darab illusztráció nem volt. Mindenkinek a saját képzeletére volt bízva, hogyan képzeli el a szegény embert és a feleségét, a gyerekeket, az ördögöt, az öreg királyt, a királyfit, a királylányokat és bármelyik szereplőt és ez igazi öröm, mikor szabadon szárnyalhat a képzelet.
3.-Tanmesék
-Ezek olyan tanulságos történetek, amelyeket tanító szándékkal találták ki gyerekek számára. Régebben a sokat tapasztalt idősek ilyen mesékkel oktatták a gyerekeket, hogy a logikus, ésszerű viselkedést tanulják meg és aszerint éljenek.
4.-Felvilágosító mesék, könyvek
-Első ilyen könyvem Kurt Seelmann: Gólya hozza...? című könyve volt.
Itt is megtalálod:
https://bookline.hu/product/home.action?_v=_&type=20&id=412848
A gyereknek odaadni elolvasni jó, de nem árt jelezni, hogy utána nyitott rá a szülő, ha a gyereknek kérdései is lennének, akkor legyen kivel megbeszélni.
-Már felnőttként hatalmas megdöbbenés volt, mikor az akkor 3 éves gyerekem és én a Kisvakond mese nézése közben találkoztunk egy vajúdó és szülő nyuszival a mesében. A meglepetésen túl szerintem inkább ijesztő volt egy óvódás korú gyereknek és a Kisvakondot inkább az óvodás korosz-tály nézte és nézi inkább.
-Érdemes tudatosan keresni olyan felvilágosító könyveket, amelyeket már a kiskamaszoknak oda lehet adni, akár egy beszélgetés előtt, ha úgy ítéljük meg, hogy ez megkönnyíti a dolgunkat, ha szemérmesek vagyunk. Minden korosztály számára lehet találni olyan könyvet, amelyek az ő nyelvükön, az életkoruknak megfelelően ad ismereteket. Legyünk nyitottak, ha utána a benne felmerülő kérdésekre választ keres és vár tőlünk.
5.-Prevenciós mesék, történetek
-Sok helyzet megelőzésére, kialakulása után megoldásként használható történetek, amelyek segítenek a különböző korosztályoknak megválaszolni félve feltett kérdéseiket.
Témák lehetnek: a szexualitás, az ezzel kapcsolatos kérdések, molesztálás, drogok, alkoholizmus, depresszió, magányosság megelőzése, társas kapcsolatok erősítése, szülőkkel való bizalmas kapcsolat kialakítása-megőrzése, vészhelyzetben a biztos tudat, hogy van hova fordulni, van, aki segít. /Szülők, barátok, rokon, testvér, tanító, stb./
6.-Animációs mesék
-Modern kommunikációs eszköz. Itt készen kapjuk a mesét, a történetet, a figurákat, szereplőket. Nagyon kedves mesék is születnek és nagyon vadak, agresszívek is, amelyek bizonyos helyzetekben igen ijesztőek is lehetnek.
Nagy munka eredménye, a filmben emberi -és egyéb hangokat, egyéb zajokat, zörejeket, képet és zenéket kombinálva.
7.-Most már ritkábban, de találkozhatunk még diafilmekkel, könyvesboltokban lehet kapni elég sok régebbi, gyermekkorunkból ismert mese diafilm változatát, ahogy diavetítőt is.
Különleges hangulata van. Egy sima fal, félhomály, hangulat és az összetartozás érzése is megvan.
Imádtam.
Megannyi történet és mese közül lehet választani, kár lenne egy félénél leragadni.
A változatosság gyönyörködtet.
De az sem baj, ha a kedvenc mesét már századszor kell elolvasni (vagy már olvasni sem kell, mert megy fejből... :D )
-A Szerzői jogokra való tekintettel a http://zsannakepesmese.blogspot.com/ blogban található tartalmak része vagy egésze egyéb helyeken nem jeleníthető meg a Szerző engedélye nélkül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése