2018. június 5., kedd

Gyermeked nem szeret olvasni? Mi lehet az oka?


                        
                  Ha gyermeked nem szeret olvasni, annak több oka is lehet. 
                 Nézzük:


* Nem lát élesen, de valamiért nem meri elmondani neked.

-Előfordulhat, hogy gyermeked már szemüveges, de romlott a látása és valamilyen okból kifolyólag nem említi meg neked, hogy nem látja olyan élesen a betűket, mint korábban, mégsem szól. Vagy kiderülhet, hogy szemüvegre van szüksége, pedig eddig még nem volt.
Ez is oka lehet annak, ha nehezebben -vagy egyáltalán nem- tudod rávenni arra, hogy olvasson magában vagy olvassatok közösen, ahogy korábban tettétek.
Talán nem szeretne másik szemüveget, vastagabb szemüveg lencsét, nem szeretne elmenni újra emiatt orvoshoz. 
Ha gyermekednél hirtelen változást tapasztalsz, főleg az olvasási szokásaiban, érdemes erre is gondolni. Ha kedvesen érdeklődsz, idővel elmondhatja, kiderülhet, hogy valóban "csak" ennyiről volt szó és kedvesen, de az új szemüveg és orvosi vizsgálat szükségességét hangsúlyozva el tudod kísérni egy szemészeti vizsgálatra.
Miután szemüveget vagy új szemüveget kapott, újra ugyanolyan örömmel fogja kézbe venni a könyveket, mint azt korábban tette.

*Nem lát személyes példát maga körül, maguk a szülők sem olvasnak otthon, és nem is olvasnak fel könyvből a gyermeknek egyáltalán.

-Ha gyermeked nem szívesen forgatja a könyveket, lehetséges, hogy a szüleit se igen látja -vagy csak nagyon ritkán- olvasni vagy mert nem szeretnek olvasni, vagy  mert nincs idejük rá.
Érdemes ilyenkor közös felolvasásokkal elkezdeni a könyvekre való ráhangolódást.

*A család életében előtérben van a minden napos, többórás tévé nézés, tabletezés, internetes játékokkal való játék

-Gyermeked kicsi korától kezdve érdemes figyelni arra, hogy ne töltsön sok időt a technikai eszközök használatával a könyvek nézegetése, lapozgatása, olvasása és főleg a kinti, szabadtéri, önfeledt játékok helyett, vagy annak rovására.
Minél korábban kialakul nála és a családban a tudatos olvasgatás, lapozgatás, annál könnyebben válik nála is kedvelt hobbivá az olvasás, a könyvek szeretete, a könyvek általi élmények előtérbe helyezése más elfoglaltságokkal szemben. A szabadban történő játék viszont nagyon fontos minden élethelyzetben. 

*Az iskolában az osztálytársaihoz képest esetleg lassabban, nehezebben olvas és ez kudarc élményként rögzül benne.

-Ha az iskolában és otthon nem kap pozitív visszajelzést, megerősítést, bátorítást és megfelelő ösztönzést a gyakorláshoz, könnyen elkeseredhet és tertós kudarc élmény éri, melyet egy idő után tudatosan igyekszik elkerülni úgy, hogy kerüli a könyveket és magát az olvasást, mert az nem örömforrást, inkább negatív érzéseket ébreszt benne.
Ha kiderül, hogy ez a helyzet, akkor kellő türelemmel, bátorító, sok dicsérettel tarkított, nem erőltetett gyakorlással vagy akár közös felolvasással ügyesebbé válik és megnő az önbizalma.
Kitartó gyakorlással eléri azt az állapotot, amikor már igazán pozitív hatással lesz rá a tudat, hogy szorgalmassága meghozta a várva várt eredményt és könnyebben/könnyen megy az olvasás, ezáltal tartósan pozitív élményeket szerez, megszereti az olvasást.

*Kiderülhet, hogy az osztályában esetleg megszégyenítették, kinevették társai gyengébb olvasása vagy eltérő kiejtése miatt, ezért kerüli az olvasást.

-Ha sikerül beszélgetéssekkel elérni, hogy megnyíljon, kiderülhet, hogy a csúfolódások miatt kerüli ezt a számára igen negatív élményt. Odafigyeléssel, gyakorlással jó eredményt lehet elérni a fejlődésben, de elsősorban a tanító segítségét is kell kérni abban, hogy a társukat csúfoló gyerekeknél következménye legyen, ha társukat kinevetik vagy csúfolják. és ennek a gyermek számára megalázó helyzetnek a megszüntetése legyen a cél.


*A kelleténél jobban rászokott a tévé  nézésre és a többi technikai kütyüre.

Nem könnyű, de szem előtt kell tartani és tudatosan törekedni, figyelni kell arra a szülőknek, hogy a szabad levegőn történő játékok valamint akár a kinti, akár a benti olvasási élmények mind mentálisan, mind egészségileg, mint fizikailag hasznosabb és főleg természetesebb tevékenységek legyenek a gyermek számára akármilyen technikai eszköznél, annak túlzott használatánál.
Érdemes szabályokat bevezetni ezek használatával kapcsolatban, ezek gyakoriságáról és időtartamáról a gyermek/ek személyiségéhez igazodva, a rájuk gyakorolt hatásokat előtérbe helyezve.

Összefoglalva:
Nem könnyű mindenre elegendő időt szánni, de a tudatos törekvés meghozhatja a kívánt pozitív irányba történő változást mind a gyermek, mind a család életében.


 -A Szerzői jogokra való tekintettel a http://zsannakepesmese.blogspot.com/ blogban található tartalmak része vagy egésze egyéb helyeken  nem jeleníthető meg a Szerző engedélye nélkül. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése